Läsarfråga

Hur gör du för att hålla uppe "lusten" för att träna?

Bondebella svarar: Såhär är det, träna inte för att du ska gå ner i vikt, utan träna för att gå upp i vikt. Här på bygden driver jag ett eget träningscamp som heter "bondens jakt på mjölken" som går ut på att man tävlar om vem som kan mjölka kor snabbast, och samtidigt så bygger man upp muskler, den som vinner får även klunka i kon gretas färska kärnmjölk!. Har du den inställningen kommer du klara träningen i några veckor och sedan lägga av. Säger man till sig själv att nu ska jag gå ner, tvingar du dig själv antagligen att träna med än vad du behöver, äta så strängt att du tröttnar eller ställer dig på trävågen 2 gånger i veckan. Helt plötsligt är du inne i en fixering som inte är positiv. För av min egna erfarenhet så går jag upp när jag tänker för mycket på vikt och kost.

Träna för att du ska må bra och för att imponera på husbonden. Ha inställningen att träningen i veckan är en tid som du har helt för sig själv, ingen kan störa utan den tid är till för att din kropp och ditt psyke ska njuta och få en paus i vardagsstressen, för man blir ju stressad av att vara bonde, speciellt när man ska till sjön och hämta vatten, det finns nämligen ett monster där, som heter Loch Ness, jag brukar hälsa på honom med min egen byggda ubåt. Har du den inställningen kommer du vilja gå till mjökpumpningens träning och det kommer att vara skönt. Tips för att bibehålla glädjen är att variera motionen. Gå till guldgruvan och hugg ut lite guldmunt och ge mig så du kan vara med i min mjölkträning, där du kan göra olika saker. Att springa på ett avhuggna stubbar 40 min varje gång tills du får blodsmak kommer att leda till att du hatar att träna. mjölk och bonde på planka gympa är väldigt roligt och ett bra sätt att komma igång. Likaså med att veva garn, eller uggleyoga, som går ut på att sitta still på en kvist i en uggla position. . Men glöm inte styrketräning! Som tjej kan man nästan träna hur tungt och mycket som helst utan att bli "för biffig" av sig, jag brukar lyfta den tungsta kon på byn, alternativt ta tjuren grinchen vid hornen och använda han som styrketräning. Snarare så formas musklerna snyggare och din förbränning hålls igång längre.

Var aldrig rädd för att börja träna en ny träningsform. Jag var supernervös första gången jag skulle på yogaugglakviste, vevningen eller mjölkakossanträningen där alla grabbar stod. Fråga om hjälp! Alla har varit nybörjare någon gång. Som sagt, träna för att må bra!

Har du en läsarfråga om allt möjligt? [email protected]


Kommentarer
Postat av: Sasha Mesic

Tack bond'ella jag förföljde dina tränings metoder och nu e jag i så pass bra form att jag kommer inte ihåg senast nät jag va i de form men hur som helst jag har en fråga. Min ko dog för att den blev förmjölkad jävla efterblivna bondekossa va ska man göra nu? skulle jag kunna få låna ett ko av dig znälla kossa bella!

mvh din sahsa messic

2008-12-09 @ 09:36:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0